lördag, augusti 22, 2009

Askesuppvisning idag, fast ändå inte

Idag ska vi på fika och föräldraträff med föreningen min dotter är medlem i. Alltid en massa kakor och vetebuller till fikat; hur löser jag och min sambo detta?

Som tur är har vi blåbär i frysen - som jag glömde stänga igår kväll men det var lugnt bra med kylklampar längst upp på sommaren - och grädde till kaffet ska vi väl ha med oss ändå. Jag gillar smaken av grädde tillsammans med eftersmaken av kaffet men är inte redo att bryta 25 års svartkaffedrickande riktigt än.

Så det är viktigt att en livsstil inte känns som en börda och som jag har sagt om LCHF:
Det här är något jag kan tro på och orka leva med.

Sannerligen tur att det "funkar" på mig och gav utslag på vågen och framför allt kläderna direkt. Men det funkar nog i stort sett på alla*). Dock är det viktigt att motivera sig att bryta livslånga invanda mönster vad gäller måltider och hunger. Det är ett glädjeämne varje dag, att slippa den eländiga gnagande hungern. Jag tror jag har till och med kommit att omvärdera mitt förhållande till mat en del.

Att slippa förhålla sig till hungern och jakten på nästa måltid som innan i princip började innan den förra avslutats är en rätt stor process - och visar i varje fall för mig vad tankeprocesserna oproportionellt mycket rörde sig kring.

För att parafrasera ett ökänt motorcykelgängs motto:
Don't live to eat, eat to live.

Vi hörs.

Förresten: Sten Sture ligger bredvid sängen nu, han är en typ som likt mig inte stryker folk medhårs i onödan direkt. Har haft den sedan förra året - den kommer snart tillbaka, M och J! Nu ska den läsas klart. Allt är en process i livet eller allt i livet är en process, välj själv.

*) har man någon form av ätstörning ska man nog vara försiktig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar