fredag, augusti 21, 2009

Hmm, varför inte gastric bypass?

Som jag tidigare nämnt var jag rätt nära att göra ett sådant ingrepp. En massa saker talade emot men faktiskt också några för.

Vad talade emot?
  • Massivt ingrepp, stor risk för följdoperationer 30% enligt informationen vi fick på CSK
  • Risk att man får göra öppen kirurgi
  • Faktiskt en risk att man dör, liten men ändå
  • En matsäck med volymen 2 dl - resten av livet
  • Egna erfarenheter efter tidigare galloperation - låg på uppvak 6 timmar och fick morfin på löpande band, Danderyds sjukhus är bäst
  • Risk för långvarig konvalescens - inget alternativ när man går på högskola och vill bli klar
  • Jag orkar inte plocka fram broschyren för fler nackdelar, men det är ett gäng till
  • Glöm drycker med kolsyra i
  • Glöm dina muskler du hade innan, kroppen äter upp de under första året, inte bara kroppsfett som sticker inte

Alla som gör det har jag förståelse för att de går igenom proceduren som en allra sista utväg, men det är ett ganska högt pris. Attityden hos somlig vårdpersonal gjorde mig också betänksam.

För (det är en kortare lista):
  • Omöjligt att 'fuska'
  • Möjligt att operera tillbaka =)
  • Man kanske kan vänja sig vid ett liv med liten magsäck, men jag frågade mig leva eller överleva?
Jag moraliserar inte över att personer kan välja den här utvägen, det bara inte kändes som en väg vidare för mig. Men det var ett vakuum tills jag träffade Nicole. En vän tipsade mig för ett år sedan om Skaldeman och LCHF, men jag kopplade inte riktigt då. Han är inte den lättaste att ta till sig. Men ett år hit eller dit ;P

Alla som säger att man inte behöver karaktär för att gå ned på LCHF vet inget om karaktär eller om LCHF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar