söndag, januari 31, 2010

Cleaning out my closet ...

Ja, det ena eller det andra? Jag har varit på flera platser och allt har jag testat, nästan.

Fann händelsevis ett par saker jag tänkt att spara, men nu när jag hittade de igen, nästan samtidigt blev det viktigt att försöka formulera ett par tankar kring detta bloggen till viss del handlar om.

25 kilo på VV kändes inte som något verkligt åstadkommande, min VV-person var mer exalterad än jag själv och ville att jag skull anmäla mig till årets viktväktare. Då tyckte jag och tycker än, att det var ett sådant spektakel där jag inte tänkte ställa mig på en scen i mina gamla kläder som ett annat cirkusdjur.

Nej.

Diplomet på bilden är mitt personliga och det är daterat juni, 2004.

Tyvärr gick jag av olika anledningar upp de 35 kilo jag minskade med VV under loppet av ett par år och i oktober 2008 vägde jag till sist fantastiska (ni fattar) 163 pannor. När jag började VV år 2004 vägde jag utan en särskilt muskelbemängd kropp 159,6 kg. Det var mycke tungt, allt knakade i kroppen kändes det som, på den tiden rökte jag dessutom och hade umgåtts rätt flitigt med alkohol i många år. Alla mina värden, de jag vågade mig på att mäta i varje fall, inklusive sömnapnévärdena på en sömnutredning antydde - nej förresten, skrek - att min kropp var väg utför.

I hög hastighet.

Det som ligger till vänster, inte ringen, är en manual från Vitaklinikerna. Där det beskrivs hur ett liv utan magsäck ska gå till och konvalescentperiodens olika tvång. "Min behandlingspärm".

Osäker på hur mycket jag får återge nöjer jag mig med ett kortare citat om gastric bypass:

"[operationen] är en av de mest effektiva behandlingsmetoderna mot obesitas. Den nya konstruktionen i magen gör att du äter mindre och födovalet blir sundare. Du kommer inte må bra av mat rik på fett och socker, suget efter detta kommer minska." Kan någon säga aversionsterapi?

Det ordineras även ett proteinintag på 1,5 g / kilogram kroppsvikt samt 3-4 tillfällen med minst en timmas motion i veckan. Detta på en näringsintag på drygt 1200 kcal per dag. Det blir inte mycket muskler kvar efter ett halvår med denna regim, om man hade muskler till att börja med då.

Det spelar ingen roll med muskelförlusten fick jag veta på den information jag gick på, det är även inte tillåtet att äta proteintillskott för att lindra detta fenomen. Den smällen får man ta.

Jag är extremt lättad att jag inte är där idag.

Men:


Så det så.

Ringen är en gåva från min sambo och är tillverkad av Anton på:
http://soliddesign.blogg.se/index.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar