måndag, januari 11, 2010

Ny tid, nya tag

Sitter och funderar en massa här. Läser just nu Good calories, bad calories av Gary Taubes och den är verkligen något att bita i. För er som så att säga inte har så mycket kött på benen om LCHF och skulle vilja ha litet intressanta argument i samtal om LCHF eller andra livsstilar kan jag rekommendera den starkt.

Ligger just nu på en fjärdedel och man ids läsa kanske 30-40 sidor åt gången, där står mycket och man häpnar över hur vindlingarna snirklat sig när det gäller övervikt, diabetes, vad fett är farligt för (inte mycket) och hur raffinerade kolhydrater faktiskt inte är den direkt nyttigaste förädlingen människan är upphov till.

Jag har funderat över att göra en hälsokontroll och när nästa termins schema till sist letar sig ut även till oss studenter ska jag göra en komplett sådan med blod och rubbet. När snön väl försvinner är det löpningsdags, hann ju vräka ned innan jag hann snöra på mig första gången. Men jag känner hur muskelminnet svarar när jag har sprungit bara kortare sträckor när jag är ute med dottern. Åhh.

Boken ovan är intressant för den tar upp en massa saker folk bara "VET". Såsom att fibrer är nyttiga, ett litet fettintag gör dig smalare och att överdriven saltanvändning enskilt är den största faktorn för högt blodtryck. Bland annat. Eller att enda sättet att förlora vikt är att äta mindre än du förbrukar, punkt.

Men det är allt som oftast inte mycket att diskutera, för folk i gemen är övertygade om att de har rätt och oftast inte alls intresserade av att höra andras perspektiv på saker. Risken är att det förhållningssättet beskärs även andra nya rön eller åsikter i personernas liv och yrkesliv.

Tänk dig en läkare som blankt vägrar resonera kring att en lågkolhydratskost vore bra för blodtryck, övervikt och ... Ehhh... Förresten...

Ni fattar.

In lard we trust. But not any old lard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar