lördag, oktober 17, 2009

In sickness and in health

Annika kommer till stan den 22a, det ska bli kul att lyssna på henne. Mingla litet med lokala förmågor och förhoppningsvis få en stunds prat.

När jag gått ned 25 kilo med VV fick jag ett riktigt fint diplom på posten, det var oväntat. Jag undrar vad jag ska hitta på åt mig själv när jag kommit så långt, 4 kilo kvar till det delmålet uppnåtts för tredje gången gillt i livet.

Ikväll blir det texmex i varje fall. Köper Santa Marias organic tacokrydda och kokar köttfärsen med en massa fint, fint hackad lök i kastrull tills det är färdigt under ständig omrörning och sönderdelning. Använd träslev, jag försäkrar dig en upplevelse av rang, dessutom sprätter inte fett över hela spisen och tillsättande av vatten och smör kan du glömma. Nästan full värme tills köttet blivit genomstekt, sedan får det puttra i 20 minuter på näst lägsta.

Guacamole:
3-5 avocados
En bit färsk chilipeppar
1 krm socker
1 msk salsasås
3 krm Tabasco
½ finhackad lök
2 klyftor vitlök
ca 1 tsk salt, går att eftersalta
Ett gäng varv med pepparkvarnen

Mixa. Låt stå tills sig i rumstemperatur ca 45 minuter.

Njut.

Salsasås:
1 burk ekologiska hela skalade tomater
1 dl tomatpuré
1-2 finhackade lökar
1 msk cayennepeppar
1 msk Harissa tucal (tunisisk kryddblandning på konserv och numera även i tub)
1 msk paprikapulver
1 msk Kockens chilipulver
1 msk svartpeppar
1 msk salt
1 tsk socker
1 msk vitlökspulver
1 dl vatten, späd tills konsistensen är ok, lösare till tacos fastare till burritos

Gör gärna dagen innan, hoppa inte över harissan, då kan du vänta med receptet tills du har det. Det är mycket lök i receptet ja, ingen felskrivning.

Lardo - credo.

Nu ska jag "harreke lahme" - blanda kött.

EDIT: låg-kh-öl till var ingen höjdare, omväntat lite av en höjdare tom. Bra så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar