onsdag, december 30, 2009

Andra "snabba" åtgärder

Det är tydligt att mina personliga reflektioner kring övervikt; åtgärder, ändamål och överväganden är något man kan diskutera med många andra.

Nyligen skrev jag i en tråd på ett forum där trådstartaren har ett uppfattat problem med ett gäng överviktskilon och frågar om ett läkemedel som heter Reductil. Vederbörande har provat allt utom GBY och Reductil då.

Jag har ju själv till sist tvingats tänka över min övervikt på ett reflekterande sätt och kommit fram till olika faktorer som bidragit till tidigare misslyckanden, dvs viktuppgång efter diet. Den aktuella viktnedgången har ju hjälpt såklart, annars hade jag inte haft annat än misslyckanden att dväljas över.

Saker jag har försökt (och kommer försöka) inventera här under skrivandets gång:

  • Självbild
  • Självförtroende
  • Särbehandling
  • Motivation
  • Filosofi kring lyckade livskursändringar
  • Uthållighet
  • Hunger
  • Psykologiska faktorer
  • Salutogenes
Varför blir man egentligen överviktig? Vad är det för mekanismer som sätts ur spel så att man kan göda sig till de milda grad att man får svårt att gå på toaletten en gång? Vad är det som gör en sådan konstitution så aggressionsframkallande hos många normalviktiga med sunda åsikter?

Jag vill göra gällande att som man behandlar en grupp man verkligen tycker avviker mot normen, så behandlar man alla man inte tycker passar in. Bara på olika sätt med olika publik.

Mer i eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar