söndag, december 13, 2009

Lite om mycket [EDIT]

Det har varit rätt mycket sista tiden med min yrkespraktik och en massa tankar kring en massa saker som inte gått att få ihop till något jag vill få ut här. Som ingen annan sagt bättre, vill säga.

Den sista tiden, 3 veckorna sådär, har jag nått en platå, på runt 135 kg. Står och stampar och väger mig inte direkt varje dag heller. Jag har förstått att det nog skulle bli så här efter ett tag och det är inte en chock i sig.

Men jag kör på strikt ett par veckor till, kanske får ta till ett Sten Sture-knep vad det lider. Läser just nu Gary Taubes Good calories, bad calories ganska intressant men långdragen än så länge.

Dock tänkte jag rapportera om fysiska fenomen; nämligen vadkramper och lågt blodtryck. Vaknar ibland upp på morgonen med grym kramp i vaderna, ska försöka få igång extra magnesium och kalium-intaget. Kanske mineralsalt? Det är ganska vanligt hur som helst.

Blodtrycksfall när jag reser hastigt på mig har jag haft den allra första gången jag gick ned i vikt ordentligt, saltade nu litet ett par dagar så blev det lugnare på den fronten. Är försiktig med salt i allmänhet, kanske för försiktig.

Nu får man fundera igen; varför gå ned under 135 kilo? Jag vill och ska ju fortsätta med LCHF men ändå. Hur mycket av glädjen med LCHF har den stadiga viktnedgången varit? Behöver inte springa på Nisses längre, för jag kommer i kläder från vanliga affärer. Vad ska nästa mål vara? Svårt att motivera sig till att tänka ut något. Duger jag ännu mer nu? En bättre konsument har jag chansen att bli i alla fall.

Vad säger ni andra som "vill" komma i eller är i min situation? Tio kilo kvar till en ok proportion kroppsfett, alltså.

Dagens I-landsproblem; jag har blivit (aningens) intresserad av kläder, det har jag nog aldrig varit innan. Nu är det litet roligt att variera sig från träningsbrallorna och t-shirtarna och gympaskorna. Standard BMI 45+mode, ni vet.

Jag bär i stort sett alltid hatt och ofta ett långt ytterplagg, trenchcoat eller halvlång skinnjacka men nu är det någotsånär intressant att se vad man 'kan' ha ihop.

Att få på sig ett par 38" Replayjeans jag ägt ett tag nu kändes faktiskt kul, även om mina ben utan väsentliga fettdepåer kommer begränsa just jeans/chinos/slacks-utbudet var det ändå skönt med jeans.

Om maten:

Fläsksvålar rules ok. Ska prova med osaltat smör också. Ta till kaffet på jobbet kanske?

Julborden senaste tiden har ju inte lockat med sitt vörtbröd och Janssons, men väl skinka, korv och lax/sill. Ungefär som innan LCHF med andra ord.

Stek med litet rapsolja i pannan när du steker baconet för att slippa att det sätter sig fast så mycket och undvik tunnskivad bacon á la 120-140 gramspaket.

I'll be back.

In lard we trust.

P.S. GBY känns hemskt och hemskt långt borta och ärligt talat behöver inte en LCHF-måltid vara väsentligt större mängdmässigt än vad man kan äta efter snittet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar