söndag, maj 23, 2010

Sista tankarna för idag, inlägg II

Jag reflekterade mellan skillnaden på att lyckas gå ned i vikt och att verkligen stanna nere i vikt med alla de livskurs- och livsstilsändringar det förändrade tillståndet faktiskt behöver medföra. 

Inspiration i sig, kan leda till viktminskning; att börja ett nytt liv låter dig också stanna nere i vikt. 

Vid mediala uppföljningar (som inte ska tolkas på annat sätt än anekdotiskt) av exempelvis tidigare årets viktväktare är det inte direkt alla som har behållit den kropp de genom slit och släp återfått. Och då är det bara dessa som kommer i fokus; alla VV-medlemmar som gått ned och upp ännu mer är anonyma massor. Såklart finns det folk som lyckats behålla vikten med VV-regimen; men det är liksom ingen affär långsiktigt.

Ja, jag är i alla fall en av de som gått upp allt jag gick ned och mer därtill, for good measure. Min konsulent ville nominera mig till årets viktväktare på den tiden det begav sig. Nej tack, svarade jag: 

-Stå där som ett cirkusdjur i mina gamla kläder, glöm det. 

Se där, redan då fattade jag något jag sedan borde ha mints *).

Mints? Ja, faktiskt, sällan det skrivs.

Ett par viktiga frågor (frågor av vikt, haha) nu: 

Lever du det liv du får, eller det liv du vill ha?

Vågar du fråga dig själv det, sitter olyckan i fettet som är hindret för ett BMI på 24? 

Vågar du sedan formulera dig ärligt och också lyssna på svaret?

Vad gör du om du lever ett liv du inte vill ha?

---------------------------------------------------------------------------------

Först behöver du bestämma dig för för vad det är för liv du vill ha. Är det stora olikheter mellan det du har och det du vill ha; vad kan ändras och vad vågar du börja ändra? Allt som sker stort, sker smått.

In lard I trust.

Förlåt dig själv för dina fel och brister, känn tacksamhet för att du lever och har ett hem - ni som har det.

P.S. Fy fasen, jag hittade en bild på mig från min dotters femårsdag. Jag funderade knappt över om det var ett liv jag ville ha. Men det var det, i de viktigaste sakerna.
De viktiga grejerna har jag inte förlorat ur sikte och har kvar.

*) = Vad borde jag ha mints? Min känsla av värde, varför jag var och är värd att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar