måndag, mars 22, 2010

Vad jag har saknat att springa + recept + träningstips

Idag, på morgonen tog jag mina första steg. I varje fall på många år. Första dagen med barmark och över nollan hade jag planerat att springa och så blev det. Det var fint, tog en kortare runda på 20 minuter, inte lönt att springa sönder något så här direkt.

Gymet i källaren används också, tur att jag har en vana att träna plus att där finns inte mycket annat att göra än att träna. Tar det efter middagen medans min dotter tittar på teve ett tag. Lyssna på P3, kanske. Har rätt lite vikter, så det blir en del möblerande, tills jag hittat 50 kilo till.

Med LCHF går det sådär, viktminskningsmässigt, men en sak slog mig.

Minnesgoda och inte lika minnesgoda läsare kanske kan dra sig till minnes att jag skulle skippa ost och grädde till frukost en tid? Hur det än är med de hågkomsterna kan jag ju berätta att jag aldrig varit hungrigare på dagarna än innan jag över huvud taget började med LCHF. Verkar som om min metabolism blivit van vid fett och annars signalerar svält.

Löpningen den korta biten om ca 2,5 km gick också bra, ingen orksvikt föranledd av kh-torkan.

Förresten.

Pizza, någon?

Ingen sandkakekänsla tycker jag, så här gjorde jag:

1 ägg + salt
2 msk olja olika sorter
1,5 msk fiberhusk/psylliumfröskal (samma sak) finns på hälsokost
Litet olika kryddor

Blev tredubbel sats till en vanlig långpanna, blandade ihop allt och lät stå och svälla 15 minuter. Bara att bre ut på plåt och grädda i förvärmd ugn 200 grader ca 15 minuter. Blev dessvärre degigt dagen efter, finns knep att grädda båda sidorna. Ska testa det.

Reducera tomatsåsen ordentligt (läs: 25 minuter på låg värme) för att den ska bli mindre vattnig.

Gör såhär:
500 g passerade tomater
vitlökssalt
basilika
oregano
knivsudd socker
flingsalt
färskmalen kvarnpeppar

Pizzan får igång magen ordentligt och det är läge att dricka en hel del till och efter maten.

In lard we trust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar