lördag, september 12, 2009

Andra delen, slutord.

-Så, kan man säga att hungern gjorde att du inte behöll viktnedgång från tidigare relativt lyckade viktnedgångsförsök?
-Precis, nu vet jag inte om jag kunde hoppat på LCHF efter att ha kört VV. Det spelar ingen roll för jag visste inte om LCHF och en form av svält som VV faktiskt handlar om är inte min melodi. Men jag gick ned 35+ kilo, det gjorde jag. Sedan blev det stopp. Och upp, då. Hade jag aldrig blivit hungrig igen så kanske ... Men det är ju problemet, de flesta blir hungriga.
-Så i princip handlar LCHF till en del om att man behåller eller sjunker i vikt för att hungern inte gör sig påmind?
-Kan man säga, plus att kroppen blir mer avslappnad i förhållande till vilka näringsämnen den behöver hamstra. Dessutom äter man mindre, fett mättar bättre. Mycket snack - polemik - om vad som är bra med högfettskost.
-Men det låter ju ganska behagligt att äta en massa kött, fisk och bacon hela dagarna? Vem vill inte det?
-Rätt, många, särskilt de runt normalvikt. Alla Älskar potatis, bröd et cetera. Det gjorde jag med, tror jag.
-Fast kroppen tar nog ett tag att ändra sin förbränning; nu när jag jobbade i trädgården blev jag litet yr i huvudet efter ett bra tags slitande. Snart två månader på LCHF, nu.
-Så, vad kan du berätta om andra effekter av kosten på dig?
-Bra sömn, bra ork ändå, full tankeskärpa, min blogg, haha. Relativt hög viktminskning också, förlorat drygt en dm i midjan och runt stussen samt gått ned nio kilo. Det är mest fördelar.
-Men ...?
-Tja, vissa maträtter och olika sorters matritualer får man återuppfinna. Texmex utan majs, chips och tortillas blir ju litet andefattigt. Se där, en nackdel!
-Hur känner du nu, så här ett tag in i LCHF-livsstilen?
-Äntligen.

Därmed är intervjun slut, tack för att ni läste.

In lard we believe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar