onsdag, september 09, 2009

Varför duger man inte? Eller varför skulle man inte duga?

Duger du inte? Säger vem? Tidningarna? Teve? Din klädaffär som inte för kläder i din storlek längre?

Själv får jag otroligt kassa vibbar av vissa viktminskningsföretags marknadsföring. De kan inte ge dig en själ, tyvärr. Allt vad de heter; VV, Extravaganza, Viktklubb etc etc ad nauseam.

Blir du en mer attraktiv människa? Vad är ditt motiv för att vilja ändra på den del av livet din övervikt utgör? En attraktiv partner för mig har utan att rangordna:

Humor
Sexlust
Generositet
Tycke för dig
Självrespekt
Självdistans

Jag tror inte ondskans kungadömes utsända explicit vågar försöka kränga på dig de grejerna utan att riskera ordentliga böter. Det betyder inte att reklamen inte försöker få dig att förstå att de grejerna får du på köpet! Motivationen är här som eljest: dina pengar.
Tyck om dig själv, men inte genom att dränka hjärnan i vin och sprit och din kropp med socker. För vem är du egentligen, varför förtjänar du ett bra liv? Jag kan svaret på de frågorna vad gäller mig, dessutom har jag en god idé hur de svaren kan formuleras i stort.

Men inte säger jag dig: Du är vad du äter, eller håller upp en sådan plattityd som en trosbekännelse.

Ja, jag avskyr Anna Skipper och hennes gelikar, BMI 20-människor som tycker feta människor är dumma och tröga men inte drar sig för att försöka göra en rejäl hacka på nämnda personer. Inte ens de som tror på Ann-sagorna är dumma och tröga; de har bara övertygats om att lyckan finns i att själv bli smal och kunna diskriminera alla andra fetton. En stark någotsåhär normalviktig kropp tjänar dig bättre och oftast fler år. Det är allt, de som inte gillar dig för dig kan du ge på båten *).
Ett värdigt liv eller bristen på ett kan se olika ut, har jag lärt mig. Men min uppfattning är att god hälsa är när varken fysiska eller psykiska omständigheter behöver hindra dig från att få försöka må så bra som möjligt.

In lard we trust.

*) Fast om HON eller HAN faller nu, ska du ha kul en stund innan du dumpar den ytliga djäveln.

1 kommentar:

  1. Mycket bra inlägg! Jag duger fast jag är fet, jag vill inte bli smal för att vara smal utan för att orka mer, må lite bättre och kunna klä mig lite snyggt ibland mest av allt för att jag vill kunna vara med mina barn på ett mer aktivt sätt. För så där 10-20 år sen ville jag vara smal för att vara smal och attraktiv nu vet jag att jag är attraktiv som människa och det är ju betydligt viktigare. Jag har inte ens något mål att bli smal bara lite mer normalviktig!

    SvaraRadera